Wednesday, February 18, 2009

Siapa Tingkat 4?


Menurut Malaysia-Today, budak-budak Tingkat Empat adalah seperti berikut; "the ‘Level Four Boys’ is a term first introduced by the Former Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad in his speech dedicated to criticize PM ‘Flip-Flop’ Abdullah and his administration at a closed-door event. The event was organized by Malaysia-Today at Century Paradise Club, Taman Melawati, Ulu Kelang on 22 June 2006. It was in reference to the ‘inner circle’, comprising of his son, Dato’ Kamaluddin Abdullah, son-in-law Khairy Jamaluddin and close personal aides such as Dato’ Ahmad Zaki Zahid, Dato’ Kamal Khalid, Dato’ Dr. Vincent Lim Kian Tick, Dato’ Wan Farid and a few others".

Dari segi pengaruh pula, dikatakan, "many speculate the overwhelming ‘influence’ these thirty-something gentlemen possess. With top British university education and grossly lack of experience and exposure (especially macro-management), they are often coyly referred to as, “Budak tak kerin’ idun” (wet behind the ears) by Tun Dr. Mahathir. Somehow, the real far-reaching effects these young men have on the decisions by PM ‘Flip-Flop’ Abdullah, is really both strategically and tactically damaging. It was Dr. Vincent Lim and Zaki Zahid who influenced PM ‘Flip-Flop’ Abdullah on the decision to cancel the “Scenic bridge-replacing the Johor Causeway” in March 2006. Then, these duo, also concocted the blue-print of the mega project South Johor Economic Region (SJER). It has since been renamed twice, as Iskandar Development Region in November 2006, and last week, Iskandar Malaysia. It is deemed that Iskandar Malaysia is a comprehensive development program to benefit Singapore strategically, allowing contraband from nations such as Israel, to be channeled into this region of 240 million Muslims, via Johor Bahru."

Berita yang hangat disebarkan di dalam kalangan masyarakat adalah Tingkat Empat ini terdiri daripada dua unit, pertama; Unit Dasar dan kedua, Unit Komunikasi. Ketua Unit Dasar dahulunya diketuai oleh Khairy Jamaluddin. Selepas KJ meletakkan jawatannya, unit tersebut diketuai oleh Zaki Zahid. Dalam unit dasar ini, terdapat 6 atau 7 lagi pegawai khas yang menjaga bidang-bidang tertentu. Hampir kesemuanya adalah lulusan luar negara yang tidak mempunyai penglibatan politik dan mempunyai idealisme keterbukaan seperti yang diimani oleh Barat. Jika ada pun yang berkelulusan dalam negara dan terlibat dalam politik dalam negara, dia adalah Amyzadin. Unit Komunikasi pula di ketuai oleh Kamal Khalid dan disokong oleh Kalimullah .


Apa masalah Tingkat 4 ini sebenarnya? Kenapa Tun M begitu marah terhadap mereka? Dari pembacaan saya, ini adalah sebab-sebab yang menyebabkan Tun M marah.


1. Polisi yang dianggap tidak mantap dan setengah masak yang tidak menguntungkan UMNO, orang Melayu, BN dan rakyat Malaysia.


2. Pendekatan pelaksanaan projek di dalam negara yang tidak mengukuhkan ekonomi dan menguntungkan golongan peniaga


3. Pengumuman projek-projek baru yang dibuat tanpa bersandarkan bajet dan aliran tunai dalam negara


4. Pengagihan projek yang menguntungkan sebilangan ahli keluarga dan rakan-rakan yang rapat sahaja.


5. Terlibat dalam mempengaruhi keputusan Pak Lah, sehingga ke tahap pemilihan calon, kenaikan pangkat pegawai kanan kerajaan


6. Walaupun Tingkat 4 mahu menunjukkan mereka menjuarai isu ketelusan, keterbukaan dan semangat bermesyuarah, tetapi dalam isu menentukan dasar malah manifesto pilihan raya, tiada perbincangan dibuat. Begitu juga dalam hal pengagihan projek tertentu, keputusan dibuat secara senyap dan secara rundingan terus yang meragukan.


Jika kepimpinan Pak Lah begitu lemah, maka yang memerintah negara dalam tempoh 4 tahun ini adalah KJ, Zaki dan rakan-rakan. Jadi adakah kita mahu mereka diberi jawatan dalam Pemuda jika kita sudah tahu kerosakan yang telah disebabkan oleh mereka?

2 comments:

  1. Jangan undi calon-calon tingkat 4 please..!!!!!

    ReplyDelete
  2. Sisingamangaraja GorgorApril 21, 2009 at 7:59 AM

    Dah kene undi da pun...~

    Pehni bagitau lak kat perwakilan '304'... Soh diorang ramai2 pangkah pembangkang masa PRU-13 nanti... Kalau pangkah Barisan Nasional pun tak guna... Da le takdek semangat Nasionalis langsung...~

    ...~

    ReplyDelete